/
Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Toestemmingsformulier

Voor elke patiënt: Samenvatting van het toestemmingsformulier, te ondertekenen ten minste 15 dagen vóór de ingreep:

De belangrijkste risico’s en complicaties van elke operatie zijn (deze lijst is niet volledig):

infectie, seroom (= een vochtophoping), zenuwschade (motorisch of sensorisch) (bijv. ongevoeligheid van de wond, beschadiging van de aangezichtszenuw, …), blauwe plekken, pijn, hematoom (= bloeding), slechte (uitgerekte / dikke / rode / verhoogde / ongelijke / geplooide) littekens, wondbreuk, vertraagde wondgenezing, allergische reacties, diepe veneuze trombose in de benen, contouronregelmatigheden, asymmetrie, implantaatfalen, overcorrectie, ondercorrectie, terugkeer van verslapping na lifting, resultaat dat niet overeenkomt met de verwachtingen, …

  • Het wordt aanbevolen om vooraf uw huisarts (en uw naaste familie) te informeren en uw medicatie met hem te bespreken.
  • De patiënt moet 18 jaar of ouder zijn. Voor minderjarige patiënten is toestemming van de ouders vereist.
  • In geval van noodzakelijke follow-upbehandeling of secundaire, aanvullende ingrepen, kunnen deze alleen in België worden uitgevoerd.
  • Voor- en nafoto’s worden genomen en bewaard in het medisch dossier.
  • De patiënt begrijpt dat deze ingreep een electieve cosmetische procedure is en erkent hierbij het volgende
  • Dat deze procedure wordt uitgevoerd om esthetische redenen en dat de resultaten daarom alleen subjectief beoordeeld kunnen worden. Ik begrijp dat, hoewel ik geïnformeerd ben over het waarschijnlijke resultaat, dit op geen enkele manier als een garantie moet worden opgevat. Er zijn geen expliciete garanties gegeven over de resultaten van deze ingreep. In sommige situaties is het mogelijk niet haalbaar om met één chirurgische ingreep een optimaal resultaat te bereiken.
  • Dit contract wordt beheerst door de wetten van België. Geschillen of claims van contractuele en/of buitencontractuele aard over elk aspect van de geleverde zorg, behandeling of werkwijze worden beheerst door de Belgische wet. In geval van geschillen of claims van contractuele en/of buitencontractuele aard over elk aspect van de zorg, behandeling of werkwijze zijn uitsluitend de Belgische rechtbanken van Oost-Vlaanderen, sectie Dendermonde / Antwerpen en de Belgische equivalent van de Algemene Medische Raad (‘ordre des médecins / Orde van Geneesheren’ in België) bevoegd.
  • Er is nooit een pakketcontract voor reizen en hotel aangeboden door de kliniek of chirurg. De patiënt moet zijn/haar reis en hotel zelfstandig boeken en heeft daarin volledige vrijheid.
  • Als het resultaat niet aan de verwachtingen voldoet: Dit kan gebeuren na elke vorm van cosmetische chirurgie.

Aanvullende procedure: in het geval van een aanvullende ’tuck-up’ operatie, om welke reden dan ook, wordt het honorarium van de chirurg in deze omstandigheden weliswaar kwijtgescholden, maar de patiënt is verantwoordelijk voor de reis- en verblijfskosten en eventuele kosten voor de anesthesist en het operatiecomplex (zie hierboven). De huidige procedurekosten omvatten geen toekomstige kosten voor aanvullende ingrepen die de patiënt kiest of nodig heeft om het resultaat te herzien, te optimaliseren of te voltooien.

Toestemmingsformulier anesthesie: Ik erken dat de anesthesist of zijn verpleegkundige de voorgestelde anesthesie met mij heeft besproken en mijn vragen heeft beantwoord. Ik verzoek het gebruik van anesthetica voor pijnverlichting en bescherming tijdens de geplande en aanvullende procedures. Ik realiseer me dat de anesthesie mogelijk zonder uitleg voor mij moet worden aangepast. Ik begrijp dat er soms bijwerkingen en complicaties kunnen optreden, zoals:

  • Medicijnreacties (bijv. allergie, toxiciteit van lokaal anestheticum, …),
  • Ademhalingsproblemen (verstopping van de luchtwegen, long- en hartproblemen, zoals hartritmestoornissen, …),
  • Herstelproblemen (lage zuurstofverzadiging in het bloed, verwarring, duizeligheid, spierpijn, misselijkheid, geheugenverlies, cognitieve stoornissen, vermoeidheid, …). Hoewel uiterst onwaarschijnlijk, kan de dood optreden (1:250.000).
  • Bij gebruik van een mond- of neusbuis: verwonding en pijn aan keel, stembanden en tanden.
  • Door immobilisatie op de tafel: bloedstolsels in de benen (die de longen kunnen blokkeren… Trombose/embolie).
  • Door positie op de tafel: druk op zenuwen (vooral armen (elleboogzenuw) en benen, schoudergewrichten, bilspieren (doorligwonden), nekpijn (vooral als er al een stijve nek is).
  • Maligne hyperthermie (zeer zeldzame aandoening waarbij het lichaam oververhit raakt). U dient de anesthesist te informeren over eerdere tandheelkundige behandelingen of losse tanden, hart- of longproblemen, nek-, rug- of schouderproblemen en anesthesiegerelateerde problemen bij familieleden, zodat hij extra voorzichtig kan zijn.

Klachtenbemiddeling: Als de patiënt niet tevreden is met de behandeling, kan hij/zij in eerste instantie rechtstreeks contact opnemen met de behandelend arts, bij voorkeur via e-mail (patientcoordinator@o2clinic.be) en/of de dichtstbijzijnde collega-arts in de Singelbergkliniek. Als dit onvoldoende blijkt, wordt de patiënt doorverwezen naar een derde, onafhankelijke arts buiten de O2 Kliniek voor bemiddeling.

Bemiddelingsdienst (patiëntenrechten)

Wat is ziekenhuisbemiddeling? Bemiddeling biedt een forum voor dialoog tussen een patiënt en een zorgverlener in geval van conflict of misverstand, met als doel een minnelijke oplossing te vinden. De bemiddelingsdienst is bevoegd om klachten over patiëntenrechten onder de wet van 22 augustus 2002 te behandelen. Aanwezigheid van een bemiddelaar is wettelijk verplicht in Belgische ziekenhuizen.

De rol van de bemiddelaar: De bemiddelaar is iemand bij wie patiënten terechtkunnen wanneer zij het gevoel hebben dat een van hun rechten niet is gerespecteerd. De bemiddelaar luistert, informeert, helpt de partijen om een oplossing te vinden en biedt een platform voor dialoog. Hun rol is neutraal, onafhankelijk en onpartijdig. Als pogingen om de communicatie en dialoog te herstellen mislukken, informeert de bemiddelaar de patiënten over de beschikbare alternatieven. De bemiddelaar geeft aanbevelingen aan de instelling om herhaling van de tekortkomingen die aanleiding kunnen geven tot een klacht te voorkomen.

Wanneer moet ik contact opnemen met de bemiddelingsdienst? Als u het gevoel heeft dat een van uw rechten is geschonden, kunt u het volgende doen:

  1. Bespreek de kwestie eerst met de betrokken persoon (arts, verpleegkundige, hoofdverpleegkundige, enz.). Vaak waarderen professionals deze aanpak en kunnen zij het probleem direct oplossen, zodat iedereen meer tevreden is.
  2. Indien deze aanpak niet aan uw verwachtingen voldoet, kunt u contact opnemen met de bemiddelingsdienst om uw ontevredenheid te uiten en een klacht in te dienen.
  3. Als u een suggestie voor verbetering heeft of een team wilt feliciteren.

Hoe neemt u contact op met de bemiddelingsdienst?

  • Per e-mail
  • Per post: ………………….
  • Telefonisch: tijdens reguliere werktijden: ………………….
  • Op afspraak: doe uw verzoek via het online formulier of telefonisch tijdens de telefonische hulplijn.

Wat als de bemiddelaar niet helpt? De bemiddelaar is geen rechter: hij of zij heeft geen sanctiebevoegdheid en zijn/haar invloed hangt af van wat de twee partijen bereid zijn toe te staan.

Niet alle problemen die verband houden met patiëntenzorg vallen binnen de reikwijdte van de bemiddelaar. Hier zijn enkele voorbeelden van situaties en wie u kunt contacteren:

Overeenkomst met een algemeen ziekenhuis; Dr. Oelbrandt, een van de chirurgen die werkzaam is bij de O2 Kliniek, heeft een contract met het algemene ziekenhuis van Bornem (www.azr.be) en heeft opnamebevoegdheden voor secundair transport van patiënten indien nodig.