Voor elke patiënt: Samenvatting van het toestemmingsformulier, te ondertekenen ten minste 15 dagen vóór de ingreep:
De belangrijkste risico’s en complicaties van elke operatie zijn (deze lijst is niet volledig):
infectie, seroom (= een vochtophoping), zenuwschade (motorisch of sensorisch) (bijv. ongevoeligheid van de wond, beschadiging van de aangezichtszenuw, …), blauwe plekken, pijn, hematoom (= bloeding), slechte (uitgerekte / dikke / rode / verhoogde / ongelijke / geplooide) littekens, wondbreuk, vertraagde wondgenezing, allergische reacties, diepe veneuze trombose in de benen, contouronregelmatigheden, asymmetrie, implantaatfalen, overcorrectie, ondercorrectie, terugkeer van verslapping na lifting, resultaat dat niet overeenkomt met de verwachtingen, …
Aanvullende procedure: in het geval van een aanvullende ’tuck-up’ operatie, om welke reden dan ook, wordt het honorarium van de chirurg in deze omstandigheden weliswaar kwijtgescholden, maar de patiënt is verantwoordelijk voor de reis- en verblijfskosten en eventuele kosten voor de anesthesist en het operatiecomplex (zie hierboven). De huidige procedurekosten omvatten geen toekomstige kosten voor aanvullende ingrepen die de patiënt kiest of nodig heeft om het resultaat te herzien, te optimaliseren of te voltooien.
Toestemmingsformulier anesthesie: Ik erken dat de anesthesist of zijn verpleegkundige de voorgestelde anesthesie met mij heeft besproken en mijn vragen heeft beantwoord. Ik verzoek het gebruik van anesthetica voor pijnverlichting en bescherming tijdens de geplande en aanvullende procedures. Ik realiseer me dat de anesthesie mogelijk zonder uitleg voor mij moet worden aangepast. Ik begrijp dat er soms bijwerkingen en complicaties kunnen optreden, zoals:
Klachtenbemiddeling: Als de patiënt niet tevreden is met de behandeling, kan hij/zij in eerste instantie rechtstreeks contact opnemen met de behandelend arts, bij voorkeur via e-mail (patientcoordinator@o2clinic.be) en/of de dichtstbijzijnde collega-arts in de Singelbergkliniek. Als dit onvoldoende blijkt, wordt de patiënt doorverwezen naar een derde, onafhankelijke arts buiten de O2 Kliniek voor bemiddeling.
Bemiddelingsdienst (patiëntenrechten)
Wat is ziekenhuisbemiddeling? Bemiddeling biedt een forum voor dialoog tussen een patiënt en een zorgverlener in geval van conflict of misverstand, met als doel een minnelijke oplossing te vinden. De bemiddelingsdienst is bevoegd om klachten over patiëntenrechten onder de wet van 22 augustus 2002 te behandelen. Aanwezigheid van een bemiddelaar is wettelijk verplicht in Belgische ziekenhuizen.
De rol van de bemiddelaar: De bemiddelaar is iemand bij wie patiënten terechtkunnen wanneer zij het gevoel hebben dat een van hun rechten niet is gerespecteerd. De bemiddelaar luistert, informeert, helpt de partijen om een oplossing te vinden en biedt een platform voor dialoog. Hun rol is neutraal, onafhankelijk en onpartijdig. Als pogingen om de communicatie en dialoog te herstellen mislukken, informeert de bemiddelaar de patiënten over de beschikbare alternatieven. De bemiddelaar geeft aanbevelingen aan de instelling om herhaling van de tekortkomingen die aanleiding kunnen geven tot een klacht te voorkomen.
Wanneer moet ik contact opnemen met de bemiddelingsdienst? Als u het gevoel heeft dat een van uw rechten is geschonden, kunt u het volgende doen:
Hoe neemt u contact op met de bemiddelingsdienst?
Wat als de bemiddelaar niet helpt? De bemiddelaar is geen rechter: hij of zij heeft geen sanctiebevoegdheid en zijn/haar invloed hangt af van wat de twee partijen bereid zijn toe te staan.
Niet alle problemen die verband houden met patiëntenzorg vallen binnen de reikwijdte van de bemiddelaar. Hier zijn enkele voorbeelden van situaties en wie u kunt contacteren:
Overeenkomst met een algemeen ziekenhuis; Dr. Oelbrandt, een van de chirurgen die werkzaam is bij de O2 Kliniek, heeft een contract met het algemene ziekenhuis van Bornem (www.azr.be) en heeft opnamebevoegdheden voor secundair transport van patiënten indien nodig.